Week 1 Kindergeneeskunde - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tiny Castermans - WaarBenJij.nu Week 1 Kindergeneeskunde - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tiny Castermans - WaarBenJij.nu

Week 1 Kindergeneeskunde

Door: tinycastermans

Blijf op de hoogte en volg Tiny

20 April 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo iedereen,

Hier ben ik weer. De eerste week van het co-schap kindergeneeskunde zit er al op. Deze week heb ik meegelopen op de afdeling hematologie/endocrinologie/nefrologie. We beginnen elke ochtend om 7:45 met een lezing samen met de 4de jaars studenten. Daarna gaan we meelopen op de wards (de afdeling). Rond de middag zijn er ook nog poli's om mee te volgen. De dokters werken hier maar tot half 4. Dus de dagen zijn wel kort. Bovendien doen ze 3 uur over 4 patiënten. Alles wordt hier op het gemak gedaan.. en dus ook erg traag. Bovendien moeten de patiënten zich om 8:00 melden en moeten dan maar wachten tot ze aan de beurt zijn (niet op afspraak). Is heel anders dan bij ons :D
De ziektenbeelden zijn ook heel appart: veel AIDS en TB patiënten en zeldzamere ziekten die met name bij de negertjes voorkomen. Ook de arts-patiëntrelatie is heel verschillende.
Maar dat is wel leerzaam om eens allemaal te zien.
Volgende week sta ik op de afdeling neonatologie (de hele kleintjes). Dat zal wel wat drukker worden dan deze week.

Dit weekend staat er het volgende op het programma:
- Pilanesberg
- Ukutula
Op het einde van het weekend zal ik hierover ook een verslagje typen :D

Tot dan!

Groetjes
Tiny

• 20 April 2012 - 18:01

Raf:

Foei! 'de negertjes' zeggen op het internet mag wel niet he :p

• 21 April 2012 - 08:31

Fakie:

Hamaj,

gij zit daar zowaar in negerkensland ... tweedehandspizza te eten, en te genieten van de wildlifebroes. Da lijkt me wel tof, goed weder, gezellig tafelen, en heel af en toe ook eens een beetje studeren ...

Wa doet ge nog zal daar in Afrique? Hebde toevallig al de afrikaanse dub van Dragon Ball op den TeeVee AfrikA gezien?

hebde al magnok gegeten? afrikaans bier, (bananenbier?)

Zowaar ben ekik uwen verjaardag vergessen, maar dat kan de pret niet drukken (nie pretten hé), bij deze GELUKKIGE VERJAARDAG!!!

Van verjaardag gesproken, ... (deze reactie is voor Raf) ik heb al wederom een kadooke gefunden fur dich ^__^ ik ga wel 't ook voor mij kopen, anders ben'k te fel jaloers :)

Ma bon, heb het daar goed, studeert af en toe ook eens, ... als ge iets niet weet doe dan maar wat gebarentaal, dat lukt altijd

Haddech